Zo kun je zelf aan de slag met conversie optimalisatie

Het optimaliseren van je website is een doorlopend proces. Dat wil zeggen dat je regelmatig kritisch naar je website of shop moeten kijken om te kijken of er zaken moeten worden aangepast. Uiteindelijk is het namelijk van belang dat je conversie op orde is. Dat houdt in dat mensen die je website bezoeken, niet zomaar vertrekken zonder iets te hebben gedaan. Dat kan zijn het doen van een aankoop, maar ook het inschrijven voor de nieuwsbrief is een vorm van converteren. Je kunt je dus wel voorstellen hoe belangrijk het is om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie. Los van het feit dat het verstandig is dit door een bureau te laten doen, kun je in veel gevallen ook zelf al relatief gemakkelijk en snel flinke slagen slaan. Hoe je zelf aan de slag kunt gaan met de optimalisatie, vertellen we je in dit artikel.

Analyseer je website

Voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met het uitvoeren en toepassen van conversie optimalisatie, is het belangrijk je website eerst eens grondig onder de loep te nemen. Dat wil zeggen dat je je website goed moet analyseren. Dit kun je alleen doen, maar verstandiger is om enkele mensen te vragen of ze hun bevindingen met je willen delen. Wat je namelijk vaak ziet, is dat je zelf een stuk minder kritisch bent dan de ander. Zo kun je in een webshop bijvoorbeeld meerdere mensen het aankoopproces laten doorlopen. Op basis hiervan kun je dan bekijken wat er beter kan.

Blijven testen

Om erachter te kunnen komen wat voor jouw website of shop werkt, is het belangrijk te blijven testen. Dit doe je door te kiezen voor een A/B test. Dat wil zeggen dat je een deel van de bezoekers voorziet van de reguliere website, terwijl het andere deel de aangepaste versie krijgt. Wat je dan vaak ziet, is dat je relatief eenvoudig en snel kunt zien wat wel of niet werkt. Heb je het gevoel dat het daadwerkelijk een verbetering is, dan kun je de aanpassingen ook doorvoeren op de rest van de website of shop.

Zorg dat je website een eenvoudige structuur heeft

Er is niets zo belangrijk als een duidelijke structuur en navigatie. Een websitebezoeker zit er namelijk niet op te wachten om ontzettend vaak te moeten klikken voordat ze hebben gevonden wat ze zoeken. Wat je vaak ziet, is dat je niet meer dan 3 tot 4 lagen moet hebben voordat je uiteindelijk daar bent wat je zoekt. Uiteraard kan het niet altijd, maar ook dan is het wel belangrijk dat je op de globale pagina bent. Een goed voorbeeld zijn natuurlijk schoenen en kleding. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een structuur zoals; Kleding, mannen of vrouwen, merk en dan vervolgens enkele andere filters die tot de daadwerkelijk selectie komen. Op deze manier kunnen je bezoeker gemakkelijk navigeren en haken ze niet af. Zoals je dus kunt zien is het niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Kies daarom dan ook voor een gespecialiseerd marketingbureau zoals Daar-om.nl. Door de jarenlange ervaring weet je zeker dat je website of shop in goede handen is.

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Boazmultimedia.nl
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart