Analyseer je website
Voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met het uitvoeren en toepassen van conversie optimalisatie, is het belangrijk je website eerst eens grondig onder de loep te nemen. Dat wil zeggen dat je je website goed moet analyseren. Dit kun je alleen doen, maar verstandiger is om enkele mensen te vragen of ze hun bevindingen met je willen delen. Wat je namelijk vaak ziet, is dat je zelf een stuk minder kritisch bent dan de ander. Zo kun je in een webshop bijvoorbeeld meerdere mensen het aankoopproces laten doorlopen. Op basis hiervan kun je dan bekijken wat er beter kan.
Blijven testen
Om erachter te kunnen komen wat voor jouw website of shop werkt, is het belangrijk te blijven testen. Dit doe je door te kiezen voor een A/B test. Dat wil zeggen dat je een deel van de bezoekers voorziet van de reguliere website, terwijl het andere deel de aangepaste versie krijgt. Wat je dan vaak ziet, is dat je relatief eenvoudig en snel kunt zien wat wel of niet werkt. Heb je het gevoel dat het daadwerkelijk een verbetering is, dan kun je de aanpassingen ook doorvoeren op de rest van de website of shop.
Zorg dat je website een eenvoudige structuur heeft
Er is niets zo belangrijk als een duidelijke structuur en navigatie. Een websitebezoeker zit er namelijk niet op te wachten om ontzettend vaak te moeten klikken voordat ze hebben gevonden wat ze zoeken. Wat je vaak ziet, is dat je niet meer dan 3 tot 4 lagen moet hebben voordat je uiteindelijk daar bent wat je zoekt. Uiteraard kan het niet altijd, maar ook dan is het wel belangrijk dat je op de globale pagina bent. Een goed voorbeeld zijn natuurlijk schoenen en kleding. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een structuur zoals; Kleding, mannen of vrouwen, merk en dan vervolgens enkele andere filters die tot de daadwerkelijk selectie komen. Op deze manier kunnen je bezoeker gemakkelijk navigeren en haken ze niet af. Zoals je dus kunt zien is het niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Kies daarom dan ook voor een gespecialiseerd marketingbureau zoals Daar-om.nl. Door de jarenlange ervaring weet je zeker dat je website of shop in goede handen is.